Articles

Jak spát během těhotenství, abyste se postarali o sebe a své dítě? Poradíme vám

Očekávání miminka je mimořádná doba plná emocí. Umožňuje vám připravit se na přivítání vašeho milovaného člena rodiny na světě. V těhotenství se o sebe a své pohodlí vyplatí pečovat, protože dobrá regenerace má vliv na zdraví maminky i miminka. Těhotné ženy ví, že spánek je nesmírně důležitý, protože je to noční odpočinek pro celé tělo. V těhotenství však není vždy pohodlný. V jaké poloze byste měli spát v těhotenství, abyste se dostatečně vyspali a zároveň zajistili bezpečí vašeho miminka? Zde jsou tipy od Jukki!

Jak spát v těhotenství?

Bolesti zad, závratě, křeče v lýtkách, pálení žáhy – v těhotenství jsou to neduhy, se kterými potýká mnoho žen. V prvním trimestru jsou sice mírnější, ale už o sobě dávají vědět, a to i během spánku v těhotenství. Čím je pokročilejší, tím jsou obtížnější. Ve třetím trimestru se ženy většinou na porod těší, a to nejen kvůli touze vidět své miminko, ale také kvůli špatnému zdravotnímu stavu, přetížení a problémům se spánkem. Tyto příznaky jsou ještě závažnější u vícečetného těhotenství. Spánek je přitom důležitým momentem regenerace a odpočinku. Rostoucí bříško však obvykle narušuje stávající spánkové rituály. Je těžké vybrat si pohodlnou polohu. Důležité je totiž nejen pohodlí, ale i bezpečnost dítěte. Ženy, které upřednostňovaly spánek na břiše, se musí této polohy vzdát ve druhém a třetím trimestru. Budoucí maminka si však pro spánek v těhotenství může najít pohodlné polohy na spaní! Zde stojí za to otevřít se novým možnostem. Zásadní změna ve vašem těle znamená, že se změní i vaše pohodlná poloha při spánku. Další opěrné body, ale také touha vyrovnat se s nepohodlím způsobeným například pálením žáhy, jsou důvody proč si v těhotenství ověřit, v jaké poloze je nejpohodlnější spát a přitom zachovat bezpečí miminka.

Spánek během těhotenství – způsoby, jak získat zdravý spánek

Je lepší zvolit pro spánek v těhotenství polohu na boku? Nebo snad poloha na zádech? Dobře se vyspat v těhotenství není snadné. Každá fáze těhotenství je trochu jiná. Některé neduhy zmizí, jiné se objeví. Naštěstí si můžete pomoci a zajistit si pohodlný spánek tím, že budete vědět, jaké spací polohy jsou v každém trimestru bezpečné a jak zvýšit komfort používáním doplňků určených pro těhotné. Pohodlná matrace a těhotenský polštář jsou nejdůležitějšími prvky přispívajícími k dobrému spánku.

Jak spát v prvním trimestru těhotenství?

Těhotenské bříško se v prvním trimestru ještě nevyskytuje. Existuje však velká ospalost a touha často odpočívat. Pro toto období je typické denní usínání a dlouhý noční spánek. To se děje v důsledku hormonálních změn. Naštěstí v prvním trimestru neexistují žádná omezení pro polohy spánku. Až do dvanáctého týdne těhotenství, pokud lékař nedoporučí jinak, můžete spát na břiše. Vhodná je i poloha na boku a také na zádech. O pohodlnou matraci se vyplatí pečovat, aby byl spánek skutečně regenerační. Kvalita spánku také ovlivňuje vývoj plodu.

Jak spát ve druhém a třetím trimestru těhotenství?

Ve druhém trimestru je již vidět bříško. V pokročilém těhotenství je nejlepší poloha na levém boku. Tato poloha vám umožní bezpečně usnout a je pohodlná. Spaní na levém boku zaručuje pohodlí a správný vývoj miminka i budoucí maminky a přitom neblokuje důležitý průtok krve. Dobré je také měnit strany zleva doprava, což je ve zdravém těhotenství také bezpečná poloha. Díky tomu se zvyšuje komfort spánku. Při spánku na levém nebo pravém boku v těhotenství je těhotenský polštář velmi užitečný, protože poskytuje oporu na nejdůležitějších místech, odlehčuje páteři a zabraňuje tlaku, což zlepšuje správné prokrvení.

Ve třetím trimestru a když už je bříško velké, se spaní na zádech nedoporučuje. Proč? Tlak snižuje průtok krve v důležitých oblastech, což může způsobit náhlé závratě, ale i pocit dušnosti nebo těžkého dýchání a následně pokles krevního tlaku. Pokud se takové příznaky objeví, měli byste změnit svou polohu, abyste se vyhnuli nebezpečným situacím.

A co spánek na břiše?

Přestože spaní na břiše v prvním trimestru nastávající maminky nemá žádné kontraindikace, ve druhém a třetím trimestru je třeba se této poloze vyhnout. Může nepříznivě ovlivnit krevní oběh a způsobit vady vyvíjejícího se dítěte. Tato poloha je v těhotenství i pro budoucí maminku nepříjemná a s velkým břichem často i nemožná.

Jak spát během těhotenství – užitečné doplňky

Spaní v těhotenství na pravém nebo na levém boku je velmi pohodlné, pokud si vytvoříte opěrné body. K tomu pomáhají speciální těhotenské polštáře. Umožňují podepřít bříško tak, aby se neopíralo o matraci a „netahalo“ ho na stranu. Mnoho žen také cítí velkou úlevu a pohodlí při spánku s polštářem mezi nohama, který uvolňuje pánev, kyčle a páteř. Jaký těhotenský polštář si můžete vybrat, abyste i v těhotenství spali pohodlně a bezpečně? Nejlepší z nich jsou:

  • Těhotenský polštář typu V – dlouhý polštář, který lze využít mnoha způsoby. Usnadňuje spaní na levém i pravém boku a v případě potřeby také poskytuje oporu pro břicho. Je multifunkční, protože se hodí i po porodu, kdy to se spánkem není nejlepší. Slouží ke kojení, uvolnění rukou a odlehčení páteře. Funguje také jako ochrana, kdy se dítě učí sedět;
  • těhotenský polštář bumerang – poskytuje v noci i během dne podobný komfort jako těhotenský polštář typu V, je však delší, což je důležité nejen pro vysoké ženy, ale i pro ty, které si rády mohou podepřít kolena, bříško a hlavu zároveň.

S těhotenským polštářem je spánek pohodlný a nezpůsobuje bolesti páteře ani svalů. Polštář poskytuje budoucí mamince kvalitní spánek a pohodlí v těhotenství.

Připravte se na narození vašeho miminka se značkou Jukki!

Ačkoliv se to nezdá, i v těhotenství se můžete dosyta vyspat a odstranit nežádoucí neduhy a také si najít pohodlnou polohu, která vám zajistí pohodlný spánek a regeneraci, a to i během denního spánku. Postarejte se o sebe a své dítě a dopřejte si pohodlí, které si zasloužíte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *